- Szczegóły
- Autor: Monika Czerwińska-Babiarz
- Kategoria: Rzecznik Konsumentów
- Niezwykle ważne jest, aby konsumenci byli świadomi swoich praw i umieli je egzekwować. Ten rok zaczęliśmy dużymi zmianami przepisów. Ich celem jest jeszcze lepsza ochrona konsumentów, także w świecie cyfrowym, w którym coraz częściej zawieramy transakcje. Nie wiesz, jak korzystać z nowych przepisów? Wskazówki znajdziesz na odświeżonym portalu prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Poznaj, korzystaj i podaj dalej! – zachęca Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl powstał w 2014 r. Liczy już ponad 13 mln odsłon. Po badaniach użyteczności jeszcze lepiej dopasowaliśmy go do potrzeb konsumentów. Zmieniliśmy szatę graficzną. Wyeksponowaliśmy informacje o reklamacjach i pomocnych instytucjach. Ponadto uaktualniliśmy treści z
Czytaj więcej: Prawa konsumenta. Poznaj, korzystaj, podaj dalej
- Szczegóły
- Autor: Monika Czerwińska-Babiarz
- Kategoria: Rzecznik Konsumentów
W 2022 r. UOKiK przekazał 173 zgłoszenia dotyczące ponad 1,6 mln sztuk niebezpiecznych produktów do systemu Safety Gate/RAPEX. Ta liczba plasuje nas na 3. miejscu wśród krajów uczestniczących w systemie (za Niemcami i Francją).
Polska jest również na 2. miejscu jeśli chodzi o wycofania bądź odzyskania od konsumentów niebezpiecznych produktów (za Portugalią).
Najwięcej zgłoszeń dotyczyło zabawek, sprzętu elektrycznego i oświetleniowego oraz maszyn. Zobacz poniżej przykłady produktów, które
- Szczegóły
- Autor: Monika Czerwińska-Babiarz
- Kategoria: Rzecznik Konsumentów
Ponad 5,7 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny na Deutsche Bank Polska za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Bank jednostronnie zmienił postanowienia dotyczące wysokości opłat za zaświadczenia o historii spłaty kredytów lub pożyczek hipotecznych, pomimo że postanowienia te miały charakter abuzywny.
Przedsiębiorcy nie mogą jednostronnie zmieniać niedozwolonych postanowień.
Konsumentom przysługuje zwrot poniesionych opłat pobranych przez bank w oparciu o zmieniony
- Szczegóły
- Autor: Monika Czerwińska-Babiarz
- Kategoria: Rzecznik Konsumentów
Uwaga na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę.
Prezes UOKiK postawił spółce eBilet zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do rzeczywistej ceny oferowanych biletów.
Spółki Eventim i Ticketmaster otrzymały wezwanie do zmiany praktyk.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wziął pod lupę serwisy internetowe sprzedające bilety na wydarzenia sportowe, kulturalne i
Czytaj więcej: Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami. Działania Prezesa UOKIK
- Szczegóły
- Autor: Monika Czerwińska-Babiarz
- Kategoria: Rzecznik Konsumentów
Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie 430 mln zł nałożonych kar.
Blisko 20 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo zabawek, ubrań oraz produktów codziennego użytku.
Przedstawiamy podsumowanie działań UOKiK w 2022 r.
– Ubiegły rok to czas wytężonej pracy dla konsumentów i uczciwych przedsiębiorców, naznaczony po pandemicznymi trudnościami, ale przede wszystkim wojną w Ukrainie. Wyzwaniom stawialiśmy czoła nie tylko monitorując rynek i
Czytaj więcej: Działalność UOKiK w 2022 roku. Ochrona Konsumentów
- Kara dla handlarza opiniami, kolejne działania UOKiK
- Webinar dla konsumentów, 01.03.2023 r. Wszystko o dropshippingu
- Dark patterns, uwaga: manipulacja!
- Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych – decyzje Prezesa UOKiK
- Spór o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału, prokonsumencka opinia Rzecznika Generalnego TSUE