Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wraz z Komisją Europejską zorganizował wspólne spotkanie dwóch kluczowych unijnych sieci zajmujących się ochroną konsumentów.
Eksperci z całej Europy omówili priorytety polityki konsumenckiej na najbliższe lata oraz sposoby skuteczniejszego egzekwowania prawa.
Wydarzenie odbyło się 26 marca na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Stadion Narodowy w Warszawie stał się miejscem wspólnego spotkania sieci Consumer Policy Network (CPN) oraz Consumer Protection Cooperation Network (CPC). Wydarzenie zorganizowane zostało przez UOKiK wraz z Komisją Europejską w ramach polskiej prezydencji w radzie UE.
- „Razem”, „wspólnie” - to ważne słowa, które podczas dzisiejszego spotkania chciałabym podkreślić myśląc o dobrostanie konsumentów - powiedziała Isabelle Pérignon, Dyrektor ds. polityki konsumenckiej w Dyrekcji Generalnej KE ds. Sprawiedliwości i Konsumentów.
- Wraz z rozwojem handlu internetowego rośnie ryzyko stosowania tzw. *dark patterns* – nieuczciwych mechanizmów w interfejsach sklepów online, które manipulują decyzjami konsumentów. Dlatego, mówiąc dziś o bezpieczeństwie produktów i skutecznym egzekwowaniu praw konsumentów, musimy pamiętać, że codziennie do obywateli Unii Europejskiej trafia aż 12 milionów paczek. To pokazuje skalę wyzwań, przed którymi stoimy. Zwiększając konkurencyjność rynku, będziemy jednocześnie konsekwentnie dbać o ochronę konsumentów” – podkreślił w specjalnym wystąpieniu Michael McGrath, Komisarz UE ds. demokracji, sprawiedliwości, rządów prawa i ochrony konsumentów.
Priorytety europejskiej polityki konsumenckiej
Obie sieci stanowią kluczowe platformy współpracy państw członkowskich Unii Europejskiej w obszarze polityki ochrony konsumentów. Choć CPN i CPC zwykle spotykają się oddzielnie, wyjątkowy charakter tegorocznego wydarzenia wynika z wagi poruszanych tematów na spotkaniu – w szczególności prac nad nową Agendą Konsumencką, określającą priorytety działań na lata 2025-2030 oraz skuteczniejszemu egzekwowaniu prawa. Podczas wydarzenia eksperci z całej Europy rozmawiali w Warszawie m.in. o priorytetach w polityce konsumenckiej na następne lata oraz wzmacnianiu ochrony praw konsumentów w całej UE. W agendzie znalazły się również sprawy dotyczące sytuacji gospodarstw domowych w UE, ochrony konsumentów wrażliwych (przede wszystkim seniorów i dzieci) oraz wyzwań związanych z działalnością platform e-commerce, w szczególności spoza UE.
- W obliczu dynamicznego rozwoju platform cyfrowych i usług online, które często wykraczają poza granice państw członkowskich, kluczowe zagadnienie to wzmocnienie współpracy pomiędzy organami ochrony konsumentów w całej UE. Wspólne działania pozwolą skuteczniej chronić prawa konsumentów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Połączone obrady sieci CPN i CPC stanowiły doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i dyskusji na temat aktualnych wyzwań, z którymi mierzą się europejscy konsumenci oraz organy, które ich chronią.
W ramach polskiej prezydencji w Radzie UE, UOKiK będzie także gospodarzem Europejskiego Dnia Konkurencji, który odbędzie się 26 maja. Wydarzenie, przebiegające pod hasłem „Ewolucja prawa konkurencji: dostosowanie do współczesnych zmian politycznych i globalnych wyzwań” („The evolution of competition law: adapting to current policy shifts and global challenges”), stworzy przestrzeń do dyskusji na temat kluczowych wyzwań w obszarze konkurencji w skali europejskiej i globalnej.
Osobny komunikat dotyczący spotkania sieci CPN i CPC jest również dostępny na oficjalnej stronie internetowej prezydencji.
Źródło: https://uokik.gov.pl/ochrona-konsumentow-w-centrum-uwagi-wspolne-spotkanie-sieci-cpn-i-cpc