rzecznik-banner

Dzień 15 marca został ustanowiony Światowym Dniem Konsumenta, zwanym także Światowym Dniem Praw Konsumenta. W Polsce dzień ten jest obchodzony od roku 2000. 

Światowy Dzień Konsumenta po raz pierwszy zainicjowany został w 1983 r., aby upamiętnić ważne wystąpienie Prezydenta USA Johna Fitzgeralda Kennedy’ego. W 1962 r. w Kongresie Stanów Zjednoczonych Ameryki John Kennedy przedstawił projekt ustawy o ochronie praw konsumenta. Sformułowane zostały wówczas 4 podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. Z ust Prezydenta padło też znane stwierdzenie: „KONSUMENCI TO MY WSZYSCY”.

Z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Konsumenta, przypominamy o kilku najistotniejszych kwestiach.

Skorzystanie z uprawnień przysługujących konsumentom wymaga posiadania statusu konsumenta (nie przedsiębiorcy). Kim zatem jest konsument?

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 22¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny - Dz. U. z 2014 r., poz. 121). Zatem konsumentem może być tylko osoba fizyczna, nie osoba prawna. Jest to bardzo istotne, albowiem status konsumenta może w znaczący sposób wpływać na naszą sytuację prawną.

Dodajmy, że w dniu 25 grudnia 2014 r. weszły w życie nowe przepisy prawne.

Do towarów konsumpcyjnych oraz umów zawartych przez konsumenta z przedsiębiorcą przed dniem 25 grudnia 2014 r. stosujemy odpowiednio przepisy:

  • Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r., Nr 141, poz. 1176 ze zm.), jak również
  • Ustawy z dnia 02 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r., poz. 1225).

 

Natomiast do towarów konsumpcyjnych oraz umów zawartych przez konsumenta z przedsiębiorcą od dnia 25 grudnia 2014 r. stosujemy odpowiednio przepisy:

  • Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121) oraz
  • Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 r., poz. 827).

 

PAMIĘTAJMY! Zawarcie umowy na odległość (np. przez internet, telefon) oraz poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu zorganizowanego przez przedsiębiorcę) wiąże się z określonymi uprawnieniami. Jednym z podstawowych jest prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania towaru (np. zakupy w sklepie internetowym), czy od czasu zawarcia umowy (e-usługi). Do dnia 25 grudnia 2014 r. od takiej umowy można było odstąpić w terminie 10 dni. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy wysłać listem poleconym i najlepiej ze zwrotnym poświadczeniem odbioru. Na zwrot towaru mamy również 14 dni. Takie uprawnienia będą jednak przysługiwały wyłącznie konsumentowi i tylko wtedy, gdy drugą stroną transakcji jest przedsiębiorca.

W przypadku, gdy przedsiębiorca (sprzedawca/usługodawca) nie załatwia naszych roszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami, można skorzystać z pomocy pracowników Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej (dotyczy Mieszkańców Powiatu Skarżyskiego), osobiście w Biurze Rzecznika w siedzibie Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej pod adresem: Plac Floriański 1, parter, pokój nr 33 (poniedziałek: 8.00-18.00, wtorek-piątek: 7.30-15.30), telefonicznie pod numerem telefonu: 41 395 30 32 bądź elektronicznie pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pracownicy biura udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji z zakresu prawa konsumenckiego. Kierują wystąpienia pod adresem przedsiębiorców w sprawie ochrony praw i interesów konsumentów oraz współpracują z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz ochrony interesów konsumentów.

Są również inne instytucje i organizacje, które służą bezpłatną pomocą konsumentom, m. in: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (w przypadku zbiorowego naruszenia interesów konsumentów), Inspekcja Handlowa, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Federacja Konsumentów, Rzecznik Ubezpieczonych, Arbiter Bankowy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie czy Urząd Regulacji Energetyki.

2012-2022 Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej.