Robiąc przedświąteczne zakupy pamiętajmy o swoich prawach, jako konsumentów oraz o obowiązkach sprzedawców, jako przedsiębiorców.
Każdy towar mamy prawo zareklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu jeżeli towar okaże się być niezgodny z zawartą umową, np. nie posiada funkcji jaką na podstawie opisu bądź zapewnień sprzedawcy powinien był posiadać. Sprzedawca nie ma prawa odmówić nam przyjęcia reklamacji, ma za to obowiązek ustosunkować się do roszczenia reklamacyjnego w terminie 14 dni licząc od dnia następnego po dniu, w którym reklamacja wpłynęła do sklepu. Jeżeli sprzedawca nie rozpatrzy i nie ustosunkuje się do reklamacji w wyżej wskazanym terminie będzie to oznaczać, iż uznał reklamację za zasadną i winien spełnić to, o co konsument wnosił w reklamacji. Prawo jakie przysługuje konsumentowi reklamującemu towar z tytułu niezgodności towaru z umową to w pierwszej kolejności naprawa lub wymiana towaru na nowy, jeżeli to okaże się niemożliwe do spełnienia sprzedawca winien dokonać zwrotu pieniędzy. Składając reklamację powinniśmy otrzymać jeden egzemplarz formularza reklamacyjnego, który należy pilnować, bo stanowi dowód złożonej przez nas reklamacji. Towar możemy reklamować nawet wówczas gdy zgubiliśmy paragon, ale musimy udowodnić, iż zakupu dokonaliśmy w danym sklepie. Innym dowodem, oprócz paragonu, może być wydruk z terminala, wyciąg z konta, w przypadku sklepu internetowego potwierdzenie dokonania wpłaty otrzymane drogą elektroniczną, nawet zeznania świadków. Nie ma bowiem przepisu, który wymagałby od konsumenta przedstawienia konkretnie paragonu. Co nie zmienia faktu, że najlepiej jest taki paragon zatrzymać, bo wtedy cała procedura staje się prostsza. Z paragonami niestety jest też taki problem, iż po prostu blakną, znika z paragonów treść, która została na nich zapisana. Aby uniknąć takiej niespodzianki, gdy po np. paru miesiącach od dnia zakupu, okaże się, że chcemy złożyć reklamację, mamy paragon, ale jest on czysty, biały, to wówczas zaraz po zakupie należy wykonać kserokopię takiego paragonu, ale również potwierdzić jego treść za zgodność z oryginałem w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu. Mamy prawo również do zareklamowania towaru przecenionego. Wyjątek stanowi tutaj sytuacja kiedy kupując towar przeceniony wiemy, iż został on przeceniony z uwagi na daną wadę jaką posiada, a my o tej wadzie wiemy i mimo to decydujemy się na jego zakup, ale właśnie po obniżonej cenie. Pamiętajmy zatem, że każdy towar mamy prawo zareklamować, ale już nie każdy towar mamy prawo zwrócić. Kupując w sklepie stacjonarnym nie mamy prawa do zwrotu, chyba, że sprzedawca wyrazi na to zgodę. Przed zakupami należy się zatem upewnić czy dany sklep akceptuje zwroty, jeżeli tak to w jakim terminie i na jakich zasadach. Wyjątkiem kiedy na pewno możemy dokonać zwrotu towaru są zakupy przez Internet, na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa, np. pokazy pościeli, garnków, odkurzaczy itd. organizowane w różnych miejscach na terenie naszego powiatu, ale poza siedzibą przedsiębiorstwa. Mamy 10 dni do namysłu, czyli w ciągu 10 dni od dnia zakupu możemy podjąć decyzję o zwrocie towaru. Nie musimy uzasadniać swojej decyzji, po prostu rozmyśliliśmy się i zwracamy towar. Musimy natomiast wysłać odstąpienie od Umowy w ciągu 10 dni od otrzymania towaru, zawarcia Umowy, listem poleconym, najlepiej ze zwrotnym poświadczeniem odbioru, a w ciągu 14 dni dokonać zwrotu towaru. Zwracany towar nie może oczywiście nosić znamion użytkowania, powinien posiadać oryginalne opakowanie i metkę. Zwrot towaru następuje na nasz koszt, natomiast sprzedawca zwraca nam kwotę za jaką zakupiliśmy towar-ma na to 14 dni. Pamiętajmy, że tutaj też są wyjątki i nie każdy towar możemy zwrócić, nawet jeżeli kupiliśmy go przez Internet, na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa. Nie możemy zwrócić towarów zakupionych na licytacji, płyt CD, DVD i programów komputerowych bez oryginalnego opakowania, produktów, które szybko się psują (np. artykuły spożywcze) i rzeczy wykonanych na indywidualne zamówienie, np. z jakimś szczególnym nadrukiem czy grawerem. Pamiętajmy, iż prawo zwrotu towaru w ciągu 10 dni mamy tylko i wyłącznie gdy kupiliśmy towar w sklepie, od przedsiębiorcy, a nie od osoby fizycznej. Jeżeli okaże się natomiast, że przesyłka, którą zamówiliśmy jest uszkodzona wówczas niezwłocznie musimy to zgłosić. Najlepiej jest szkodę stwierdzić od razu, jeszcze w obecności kuriera, który powinien poczekać, aż sprawdzimy zawartość przesyłki. Jeżeli kurier nie będzie chciał zaczekać to należy zadzwonić do Firmy Kurierskiej. W przypadku kiedy okaże się, iż towar jest uszkodzony to kurier powinien spisać protokół szkody. Prawo dopuszcza możliwość sporządzenia takiego protokołu jeszcze przez siedem dni, od dnia otrzymania paczki. Reklamację natomiast do sprzedawcy należy zgłosić zaraz po zauważeniu usterki, a potem przesłać protokół szkody.
Pamiętając o tych kilku prostych zasadach spokojnie możemy dokonać przedświątecznych zakupów, by potem w czasie świąt móc cieszyć się tym co naprawdę ważne i miłe, a nie rozmyślać o nieudanych zakupach i problemach z reklamacjami.
Zatem udanych zakupów i wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego Nowego 2012 Roku życzy Monika Czerwińska-Babiarz Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej.