rzecznik-banner

Zanim zdecydujemy się na dokonanie zakupu drogą internetową ustalmy niezbędne informacje zarówno o towarze jaki chcemy nabyć jak i o stronie, u której chcemy dokonać zakupu, czyli o sklepie internetowym.

Przed zawarciem umowy z przedsiębiorcą zbierzmy takie informacje jak jego imię i nazwisko (nazwę), adres zamieszkania (siedziby), telefon – stacjonarny jest bardziej pewny oraz organ, który dokonał rejestracji działalności przedsiębiorcy i numer, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany. Następnie poszukajmy w Internecie opinii osób, które już zawarły umowę, zarówno na temat jakości świadczonych usług przez wybranego przez nas przedsiębiorcę jak i jakości samego towaru oraz wydrukujmy stronę z opisem wybranego produktu. Będzie to później pomocne w ustaleniu czy otrzymany towar zgadza się z opisem zamieszczonym przez przedsiębiorcę na stronie internetowej czyli czy towar jest zgodny z umową. W dalszej kolejności należy dokładnie zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Umowy (OWU) oraz postanowieniami Regulaminu. Ogólne Warunki Umowy i Regulaminy najczęściej napisane są bardzo drobnym drukiem, ale chcąc uniknąć w późniejszym czasie ewentualnych kłopotów warto się z nimi zapoznać, gdyż są one wiążące. Nadto szczególną uwagę należy zwrócić na to czy Ogólne Warunki Umowy i Regulaminy nie określają jeszcze innych dodatkowych kosztów. Przed zawarciem umowy powinno się też ustalić formę płatności, a już po zawarciu umowy należy zachować umowę i rachunki. Konsument zawierając z przedsiębiorcą umowę on – line ma prawo uzyskać od kontrahenta zrozumiałe i rzetelne informacje na temat towaru. Nadto można żądać od e–sprzedawcy (sprzedawcy internetowego) dodatkowych informacji na temat kosztu i terminu dostawy, również terminu, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący, możliwości odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 dni, miejsca i sposobu składania reklamacji.

Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy za towar niezgodny z umową odpowiada na takich samych zasadach jak sprzedawca prowadzący sprzedaż bezpośrednią (sklep, bazar) czyli przez okres dwóch lat od momentu wydania towaru Konsumentowi; (szczegółowe uregulowania dotyczące tego problemu opisano w artykule z dnia 30.07.2009 r. Reklamacja wadliwego towaru).

Jeśli już zajdzie konieczność zwrotu zamówionego przez Internet towaru, tj. jeżeli odstąpimy od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 dni, to koszty zwrotu towaru poniesie Konsument. Przepis art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.) stanowi: Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Przedmiotowe oświadczenie należy złożyć na piśmie i przesłać je listem poleconym z potwierdzeniem odbioru na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi lub daty otrzymania zamówionego towaru. Natomiast w ciągu 14 dni Konsument ma obowiązek zwrócić towar. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni… (art. 2 ust. 3 Ustawy z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.). Również e–sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

 

Imię, nazwisko, adres konsumenta Miejscowość, data

 

 

 

Nazwa i adres przedsiębiorstwa

 

 

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy

zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

 

Oświadczam, że zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.) odstępuję od umowy ……………..............….. nr …......….....…. zawartej dnia ………..................….. w ……………………………...........……….

Proszę o zwrot kwoty ………….. zł (słownie:………….…………………… złotych) przekazem pocztowym na adres ……………………………………. / na konto ………………………............................................................................…………

 

 

Podpis konsumenta

2012-2022 Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej.