rzecznik-banner

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna Fitzgeralda Kennedy’ego dot. projektu ustawy o ochronie praw konsumentów, w którym Prezydent USA sformułował 4 podstawowe prawa konsumentów:

  • do informacji,
  • do wyboru,
  • do bezpieczeństwa,
  • do reprezentacji.

Prezydent Kennedy powiedział wówczas: "KONSUMENCI TO MY WSZYSCY" i o tym należy pamiętać, że każdy z nas jest konsumentem.

Światowy Dzień Konsumenta po raz pierwszy obchodzony był w 1983 r. w rocznicę przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki. W Polsce natomiast Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000.

Wachlarz praw konsumenckich jest szeroki, a różnice w poszczególnych prawach uzależnione są od charakteru danej czynności, usługi, umowy itp. inne bowiem prawa ma Konsument dokonujący zakupów w sklepie, a inne dokonujący zakupów w Internecie czy na zorganizowanym przez przedsiębiorcę poza lokalem przedsiębiorstwa pokazie.

Konsument, który zakupił towar w sklepie, a towar ten jest pełnowartościowy nie ma prawa do jego zwrotu, ale jeżeli towar okaże się nie być pełnowartościowym to Konsument może go zareklamować. Reklamacja taka może nastąpić z tytułu gwarancji jakości i wtedy taką reklamację kierujemy do gwaranta (najczęściej jest to producent, ale szczegółowe zapisy powinny być umieszczone w karcie gwarancyjnej) lub z tytułu niezgodności towaru z umową gdzie w pierwszej kolejności mamy prawo żądania od Sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru na nowy zgodny z umową, a w dalszej kolejności do żądania zwrotu gotówki i odstąpienia od Umowy. Należy pamiętać o tym, aby przechowywać paragon lub inny dowód zakupu. Plagą są paragony, które w bardzo krótkim czasie blakną. Chcąc uniknąć sytuacji kiedy okaże się, że paragon jest „czysty”, zaraz po zakupie, należy wykonać jego kserokopię i z taką kserokopią udać się do Punktu Sprzedaży, aby pracownik sklepu potwierdził kserokopię paragonu za zgodność z oryginałem poprzez złożenie podpisu i przybicie pieczęci sklepu. Sprzedawca powinien posiadać druki reklamacyjne, ale na wypadek gdyby ich nie miał to należy taką reklamację sporządzić samemu. Następnie albo złożyć ją w sklepie osobiście w dwóch egzemplarzach, gdzie jeden egzemplarz zostaje w sklepie, a drugi z potwierdzeniem przyjęcia zostaje u Konsumenta lub wysłać drogą pocztową listem poleconym, najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W momencie złożenia reklamacji należy również oddać reklamowany towar.

Wzór reklamacji z tytułu gwarancji jakości:

 

Reklamacja z tytułu gwarancji jakości

 

.................................................., dnia ......................

Imię i nazwisko konsumenta: ............................................

Dokładny adres: ........................................................

Adres e-mail: ..........................................................

Nr (y) telefonu: .......................................................

Data nabycia towaru: ...................................................

Dowód zakupu: ..........................................................

Nr karty gwarancyjnej: .................................................

Rodzaj towaru (nazwa, kolor, rozmiar) .....................................................

Nazwa producenta: .........................................................

Cena ....................................

Dokładny opis wady:

.......................................................................................................................................

Opinia:

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

Imię i nazwisko przyjmującego reklamację

 

.................................. ...................................

PODPIS PODPIS KONSUMENTA

 

 

Wzór reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową:

 

Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową

 

..................................................., dnia .....................

Imię i nazwisko konsumenta: ................................................

Dokładny adres: .........................................................

Adres e-mail: ..........................................................

Nr (y) telefonu: ........................................................

Data nabycia towaru: ..........................................

Dowód zakupu: ...................................................

Rodzaj towaru (nazwa, kolor, rozmiar) ........................................

Cena ..........................................

Dokładny opis niezgodności towaru z umową:

...........................................................................................................................

...........................................................................................................................

Data ujawnienia się niezgodności towaru z umową: ...................................................

Żądanie konsumenta co do sposobu załatwienia reklamacji:

..........................................................................................................................

Opinia rzeczoznawcy:

...........................................................................................................................

...........................................................................................................................

Imię i nazwisko przyjmującego reklamację

 

......................... ....................................

PODPIS PODPIS KONSUMENTA

 

Kiedy zakupu dokonujemy przez Internet lub na pokazie, tj. na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa to wówczas mamy prawo zwrotu. Kiedy chcemy od takiej umowy odstąpić to należy w ciągu 10 dni od dnia podpisania umowy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy (wzory poniżej), a następnie w terminie 14 dni odesłać towar.

Wzór nr 1:

 

.................................., dnia .........................

.............................................

.............................................

.............................................

Imię, nazwisko i adres Konsumenta

 

 

............................................

............................................

............................................

............................................

Nazwa i adres siedziby Przedsiębiorcy

 

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Oświadczam, że zgodnie z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia
02 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.) odstępuję od Umowy .................................. Nr: ......................... zawartej dnia .......................... w .......................................... Jednocześnie proszę o zwrot kwoty ............................................. zł (słownie: ............................................................................ złotych) przekazem pocztowym na adres: .......................................................... / na konto Nr: ................................................................

 

.............................................

Podpis Konsumenta

 

Otrzymują:

1) Przedsiębiorca w/w

2) Bank, o ile zaciągnięty został kredyt konsumencki

Do wiadomości:

Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe, ul. Konarskiego 20, 26 – 110 Skarżysko – Kamienna

 

Wzór nr 2:

.............................., dnia .......................

...................................................

...................................................

...................................................

Imię, nazwisko i adres Konsumenta

 

 

...........................................

...........................................

...........................................

...........................................

Nazwa i adres siedziby Przedsiębiorcy

 

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

Oświadczam, że zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 02 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r., Nr 22, poz. 271 ze zm.) odstępuję od Umowy ............................................. Nr: ...................... zawartej dnia ..................................... w ........................................................

Jednocześnie proszę o zwrot kwoty ................................ zł (słownie: ................................................... złotych) przekazem pocztowym na adres: ............................................................................ / na konto Nr: ..............................................................................

 

............................................

Podpis Konsumenta

Otrzymują:

1) Przedsiębiorca w/w

2) Bank, o ile zaciągnięty został kredyt konsumencki

Do wiadomości:

Rzecznik Konsumentów, Starostwo Powiatowe, ul. Konarskiego 20, 26 – 110 Skarżysko – Kamienna

W momencie kiedy Konsument nie będzie w stanie sam rozwiązać problemów związanych z prawem konsumenckim może zwrócić się do rzecznika w celu uzyskania porady prawnej.

2012-2022 Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej.