Sprawozdanie
Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku – Kamiennej
z działalności w 2010 roku
- I. Wstęp i uwagi ogólne dotyczące działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku – Kamiennej
Struktura biur Rzecznika, stan kadrowy (ilość zatrudnionych osób oraz ich kwalifikacje zawodowe).
W Starostwie Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej na stanowisku Powiatowego Rzecznika Konsumentów zatrudniona jest jedna osoba na pełny etat posiadająca wykształcenie prawnicze.
- II. Realizacja zadań Rzeczników Konsumentów
Zadania z zakresu ochrony konsumentów są realizowane przez samorząd szczebla powiatowego jako zadania własne. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 18 ustawy
z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142,
poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne
o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. ochrony praw konsumenta. Zadania te oraz formę ich realizacji określają przede wszystkim przepisy art. 37 – 43 ustawy
z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r.,
Nr 50, poz. 331 ze zm.).
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony interesów konsumentów
Problematyka spraw, z którymi zgłaszali się Konsumenci była bardzo szeroka. Udzielane porady i podejmowane interwencje dotyczyły m. in. wprowadzania konsumentów w błąd przez Operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne co do warunków zawartych umów, tj. okresu na jaki umowa została zawarta, cennika świadczonych usług, braku informacji o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
w terminie 10 dni i co się z tym wiąże nie dołączanie do umów wzoru odstąpienia od takiej umowy.
Ponadto w roku sprawozdawczym problemy konsumentów związane były
z reklamacjami składanymi zarówno z tytułu gwarancji jakości jak i z tytułu niezgodności towaru z umową głównie takich produktów jak: obuwie, sprzęt RTV i AGD, artykułów wyposażenia wnętrz jak również z reklamacjami na wykonanie usług remontowo – budowlanych (montaż okien i drzwi).
Inne zapytania konsumentów dotyczyły: pobierania zadatków i zaliczek oraz różnic między nimi, ochrony danych osobowych, postępowania spadkowego, egzekucji komorniczych, oszustw, upadłości konsumenckiej, świadczenia usług drogą elektroniczną, postępowania przed sądami cywilnymi i innych.
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
W 2010 roku rzecznik nie korzystała z uprawnienia składania wniosków
w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
W 2010 r. do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku – Kamiennej wpłynęło 169 pisemnych wniosków konsumentów o udzielenie pomocy prawnej (w 2009 roku – 141). W 7 przypadkach wnioski pozostawiono jedynie do wiadomości rzecznika,
5 wniosków było niezasadnych, 5 wniosków przekazano według właściwości do innych rzeczników, 1 wniosek do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a w 2 przypadkach sprawy zaraz po ich zarejestrowaniu wycofano.
W sprawach tych rzecznik wystosowała łącznie 467 pism (w 2009 roku – 292),
w tym:
a. 273 wystąpienia do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
b. 194 pisma informacyjne do konsumentów.
Wystąpienia do przedsiębiorców zawierały zwięzły opis stanu faktycznego wynikający z treści wniosków złożonych przez konsumentów i przedstawionych dokumentów, ocenę prawną z podaniem konkretnego przepisu prawa mającego zastosowanie w określonej sprawie oraz wniosek o polubowne zakończenie sporu.
Łączna wartość załatwionych pozytywnie dla konsumentów spraw
(w przeliczeniu na gotówkę) wyniosła w roku sprawozdawczym 49 173,42 zł
(w 2009 r. – 60 239,64 zł).
- Współdziałanie z UOKiK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi i innymi instytucjami w zakresie ochrony konsumentów.
Rzecznik w 2010 roku współdziałała z administracją rządową i organizacjami konsumenckimi. W związku z powyższym podtrzymano i wzbogacono niezbędną współpracę na polu wymiany doświadczeń, konsultacji z takimi instytucjami jak:
- Inspekcja Handlowa,
- Europejskie Centrum Konsumenckie,
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich,
- Federacja Konsumentów.
- Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do toczących się postępowań.
W 2010 roku rzecznik nie korzystała z uprawnienia wytoczenia powództwa cywilnego na rzecz konsumenta, ale udzielała konsumentom pomocy w sporządzaniu pism zarówno procesowych jak i poza procesowych.
- Działania o charakterze edukacyjno – informacyjnym.
W ramach działań na rzecz edukacji konsumenckiej rzecznik utrzymywała stały kontakt z przedstawicielami miejscowych mediów, czego efektem były artykuły
w lokalnej prasie oraz artykuły zamieszczone na stronie internetowej: www.skarzysko.powiat.pl/rzecznik_konsumentow
- Podejmowanie działań wynikających z:
- art. 479 (38) Kpc (niedozwolone postanowienia umowne),
- ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
- ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym,
- art. 42 ust. 1 pkt. 3 uokik (występowanie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów),
- art. 42 ust. 5 uokik w zw. z art. 63 Kpc (przedstawianie sądowi istotnego poglądu dla sprawy).
W roku 2010 rzecznik skierowała 1 wniosek do Sądu Rejonowego, Wydział Karny
o ukaranie przedsiębiorcy karą grzywny za nie udzielenie rzecznikowi informacji i wyjaśnień. Sąd nałożył na przedsiębiorcę karę grzywny w wysokości 2 tysięcy złotych oraz obciążył obwinionego kosztami sądowymi.
III. Wnioski końcowe, propozycje zmian zmierzających do poprawy realizacji praw konsumentów
Duża liczba osób zgłaszających się z prośbą o poradę prawną i informację wskazuje jednoznacznie, że poziom wiedzy konsumenckiej jest dosyć niski. Zapewne wynika to między innymi z wprowadzanych cyklicznie zmian do obowiązujących przepisów prawa konsumenckiego. W wielu przypadkach okazywało się bowiem, że konsumenci nadal mają
w pamięci przepisy prawne, które już dawno zostały zmienione jak np. prawo do zwrotu zakupionego towaru. Dlatego też jest zapotrzebowanie na usługi świadczone przez rzecznika
i wręcz konieczność stałego pogłębiania wiedzy i doskonalenia metod pracy.
- Wnioski rzecznika dotyczące polepszenia standardów ochrony konsumentów.
W celu poprawy realizacji praw konsumentów rzecznik widzi konieczność wprowadzenia przepisów prawa umożliwiających rzecznikom nieodpłatne korzystanie
z opinii rzeczoznawców, wprowadzenie edukacji sprzedawców i prowadzenie bezpłatnych szkoleń z zakresu prawa konsumenckiego oraz wyemitowanie programów popularyzujących wiedzę z zakresu zarówno praw jak i obowiązków występujących po stronie zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców.
- Wnioski dotyczące pracy rzecznika.
Po blisko dwóch latach pełnienia funkcji rzecznika, jak również po zapoznaniu się
z ilością i rodzajem spraw z ubiegłych lat, stwierdzam, że instytucja ta jest niezbędna
w naszym powiecie. Działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów mają w środowisku lokalnym pozytywny wydźwięk. Jego zadania to wyłącznie udzielanie bezpłatnej pomocy, natomiast duża skuteczność w dochodzeniu roszczeń na etapie postępowania polubownego
i mediacyjnego przyczynia się do tworzenia dobrego wizerunku urzędu.
IV. Tabele
Tabela nr 1:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony konsumentów.
Ogółem | |
I. Usługi, w tym: | 752 |
ubezpieczeniowa | 56 |
finansowa (inne niż ubezpieczeniowa) | 68 |
remontowo-budowlana | 86 |
dostawy energii, gazu, ciepła, wody, wywóz nieczystości | 27 |
telekomunikacja (telefony, TV) | 157 |
turystyczno-hotelarska | 9 |
deweloperska, pośrednictwo nieruchomości | --- |
motoryzacja | 10 |
pralnicza | 16 |
timeshare | 2 |
pocztowa | 19 |
gastronomiczna | --- |
przewozowa | 45 |
edukacyjna/kulturalna/rekreacyjno-sportowa | 28 |
medyczna | --- |
wyposażenie wnętrz | 59 |
pogrzebowa | --- |
windykacyjne | 71 |
inne | 99 |
II. Umowy sprzedaży, w tym: | 835 |
obuwie i odzież | 291 |
wyposażenie mieszkania | 139 |
sprzęt RTV i AGD (sprzęt telekomunikacyjny) | 212 |
komputer i akcesoria komputerowe | 77 |
motoryzacja | 34 |
artykuły spożywcze | 16 |
artykuły chemiczne i kosmetyki | --- |
zabawki | 7 |
inne | 59 |
III. Umowy poza lokalem i na odległość | 195 |
Łącznie: 1782
Tabela nr 2:
Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony interesów konsumentów
Przedmiot sprawy | Ilość wystąpień ogółem | Zakończone pozytywnie | Zakończone negatywnie | Sprawy w toku |
I. Usługi, w tym: | 119 | 38 | 28 | 1 |
ubezpieczeniowa | 4 | --- | 2 | --- |
finansowa (inna niż ubezpieczeniowa) | 16 | 8 | 3 | --- |
remontowo-budowlana | 20 | 5 | 6 | --- |
dostawy energii, gazu, ciepła, wody, wywóz nieczystości | 3 | 1 | --- | 1 |
telekomunikacja (telefon, TV) | 55 | 20 | 11 | --- |
turystyczno-hotelarska | 2 | --- | 2 | --- |
deweloperska, pośrednictwo nieruchomości | --- | --- | --- | --- |
motoryzacja | --- | --- | --- | --- |
pralnicza | 6 | 1 | 1 | --- |
timeshare | 2 | --- | --- | --- |
pocztowa | --- | --- | --- | --- |
gastronomiczna | --- | --- | --- | --- |
przewozowa | 2 | --- | 1 | --- |
edukacyjna/kulturalna/rekreacyjno-sportowa | 3 | 2 | --- | --- |
medyczna | --- | --- | --- | --- |
wyposażenie wnętrz | 2 | --- | 2 | --- |
pogrzebowa | --- | --- | --- | --- |
windykacyjne | 3 | --- | --- | --- |
inne | 1 | 1 | --- | --- |
II. Umowy sprzedaży, w tym: | 134 | 50 | 23 | 1 |
obuwie i odzież | 48 | 21 | 10 | --- |
wyposażenie mieszkania i gospodarstwa domowego | 14 | 4 | 2 | --- |
sprzęt RTV i AGD (sprzęt telekomunikacyjny) | 34 | 9 | 6 | 1 |
komputer i akcesoria komputerowe | 7 | 3 | --- | --- |
motoryzacja | 2 | 1 | --- | --- |
artykuły spożywcze | --- | --- | --- | --- |
artykuły chemiczne i kosmetyki | --- | --- | --- | --- |
zabawki | --- | --- | --- | --- |
inne | 29 | 12 | 6 | --- |
III. Umowy poza lokalem i na odległość | 20 | 6 | 1 | 1 |
Tabela nr 3:
Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do toczących się postępowań
lp. | Przedmiot sporu | Rozstrzygnięcie sądu | Sprawy w toku |
Ilość powództw ogółem |
|
pozytywne (np. uwzględniające żądanie |
negatywne
|
||||
1. | Powództwa dotyczące reklamacji w zakresie niezgodności towaru z umową lub gwarancji towarów | --- | --- | --- | --- |
2. | Powództwa dotyczące niewykonania lub nienależytego wykonania usług | --- | --- | --- | --- |
3. | Powództwa dotyczące uznania postanowienia umownego za niedozwolone | --- | --- | --- | --- |
4. | Przygotowywanie konsumentom pozwów dot. reklamacji w zakresie niezgodności towaru z umową lub gwarancji towarów | --- | --- | --- | 7 |
5. | Przygotowywanie konsumentom pozwów dotyczących niewykonania lub nienależytego wykonania usług | --- | --- | --- | 5 |
6. | Inne | --- | --- | --- | --- |
RAZEM | --- | --- | --- | 12 | |
1. | Sprawy kierowane do rozpatrzenia przez sąd polubowny | --- | --- | --- | --- |
2. | Wstępowanie rzecznika konsumentów do postępowań | --- | --- | --- | --- |
Tabela nr 4:
Inne zadania:
L.p | Realizacja zadań wynikających z: |
Ilość
|
1. | Art. 479 (38) Kpc - niedozwolone postanowienia umowne |
--- |
2. | Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym |
--- |
3. | Ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym |
--- |
4. | Art. 42 ust.1 pkt 3uokik – występowanie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów |
1
|
5. | Art. 42 ust. 5 uokik w zw. z art. 63 Kpc - przedstawienie sądowi istotnego poglądu dla sprawy |
---
|
Sporządziła: Monika Czerwińska – Babiarz – Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Skarżysko – Kamienna, dnia 14 marca 2011 r.
Sprawozdanie_Powiatowego_Rzecznika_Konsumentów_z_działaności_w_2010_r.pdf515.94 KB