Sprawozdanie 
 Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku – Kamiennej 
 z działalności w 2010 roku
- I. Wstęp i uwagi ogólne dotyczące działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku – Kamiennej
 
Struktura biur Rzecznika, stan kadrowy (ilość zatrudnionych osób oraz ich kwalifikacje zawodowe).
W Starostwie Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej na stanowisku Powiatowego Rzecznika Konsumentów zatrudniona jest jedna osoba na pełny etat posiadająca wykształcenie prawnicze.
- II. Realizacja zadań Rzeczników Konsumentów
 
Zadania z zakresu ochrony konsumentów są realizowane przez samorząd szczebla powiatowego jako zadania własne. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 18 ustawy 
 z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, 
 poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne 
 o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. ochrony praw konsumenta. Zadania te oraz formę ich realizacji określają przede wszystkim przepisy art. 37 – 43 ustawy 
 z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r., 
 Nr 50, poz. 331 ze zm.).
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej 
w zakresie ochrony interesów konsumentów 
Problematyka spraw, z którymi zgłaszali się Konsumenci była bardzo szeroka. Udzielane porady i podejmowane interwencje dotyczyły m. in. wprowadzania konsumentów w błąd przez Operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne co do warunków zawartych umów, tj. okresu na jaki umowa została zawarta, cennika świadczonych usług, braku informacji o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa 
 w terminie 10 dni i co się z tym wiąże nie dołączanie do umów wzoru odstąpienia od takiej umowy.
Ponadto w roku sprawozdawczym problemy konsumentów związane były 
 z reklamacjami składanymi zarówno z tytułu gwarancji jakości jak i z tytułu niezgodności towaru z umową głównie takich produktów jak: obuwie, sprzęt RTV i AGD, artykułów wyposażenia wnętrz jak również z reklamacjami na wykonanie usług remontowo – budowlanych (montaż okien i drzwi).
Inne zapytania konsumentów dotyczyły: pobierania zadatków i zaliczek oraz różnic między nimi, ochrony danych osobowych, postępowania spadkowego, egzekucji komorniczych, oszustw, upadłości konsumenckiej, świadczenia usług drogą elektroniczną, postępowania przed sądami cywilnymi i innych.
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
 
W 2010 roku rzecznik nie korzystała z uprawnienia składania wniosków 
 w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
 
W 2010 r. do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku – Kamiennej wpłynęło 169 pisemnych wniosków konsumentów o udzielenie pomocy prawnej (w 2009 roku – 141). W 7 przypadkach wnioski pozostawiono jedynie do wiadomości rzecznika, 
 5 wniosków było niezasadnych, 5 wniosków przekazano według właściwości do innych rzeczników, 1 wniosek do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, a w 2 przypadkach sprawy zaraz po ich zarejestrowaniu wycofano.
W sprawach tych rzecznik wystosowała łącznie 467 pism (w 2009 roku – 292), 
 w tym:
a. 273 wystąpienia do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
b. 194 pisma informacyjne do konsumentów.
Wystąpienia do przedsiębiorców zawierały zwięzły opis stanu faktycznego wynikający z treści wniosków złożonych przez konsumentów i przedstawionych dokumentów, ocenę prawną z podaniem konkretnego przepisu prawa mającego zastosowanie w określonej sprawie oraz wniosek o polubowne zakończenie sporu.
Łączna wartość załatwionych pozytywnie dla konsumentów spraw 
 (w przeliczeniu na gotówkę) wyniosła w roku sprawozdawczym 49 173,42 zł 
 (w 2009 r. – 60 239,64 zł).
- Współdziałanie z UOKiK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi i innymi instytucjami w zakresie ochrony konsumentów.
 
Rzecznik w 2010 roku współdziałała z administracją rządową i organizacjami konsumenckimi. W związku z powyższym podtrzymano i wzbogacono niezbędną współpracę na polu wymiany doświadczeń, konsultacji z takimi instytucjami jak:
- Inspekcja Handlowa,
 - Europejskie Centrum Konsumenckie,
 - Stowarzyszenie Konsumentów Polskich,
 - Federacja Konsumentów.
 
- Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do toczących się postępowań.
 
W 2010 roku rzecznik nie korzystała z uprawnienia wytoczenia powództwa cywilnego na rzecz konsumenta, ale udzielała konsumentom pomocy w sporządzaniu pism zarówno procesowych jak i poza procesowych.
- Działania o charakterze edukacyjno – informacyjnym.
 
W ramach działań na rzecz edukacji konsumenckiej rzecznik utrzymywała stały kontakt z przedstawicielami miejscowych mediów, czego efektem były artykuły 
 w lokalnej prasie oraz artykuły zamieszczone na stronie internetowej: www.skarzysko.powiat.pl/rzecznik_konsumentow
- Podejmowanie działań wynikających z:
 
- art. 479 (38) Kpc (niedozwolone postanowienia umowne),
- ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
- ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym,
- art. 42 ust. 1 pkt. 3 uokik (występowanie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów),
- art. 42 ust. 5 uokik w zw. z art. 63 Kpc (przedstawianie sądowi istotnego poglądu dla sprawy).
            W roku 2010 rzecznik skierowała 1 wniosek do Sądu Rejonowego, Wydział Karny 
 o ukaranie przedsiębiorcy karą grzywny za nie udzielenie rzecznikowi informacji i wyjaśnień. Sąd nałożył na przedsiębiorcę karę grzywny w wysokości 2 tysięcy złotych oraz obciążył obwinionego kosztami sądowymi.
III. Wnioski końcowe, propozycje zmian zmierzających do poprawy realizacji praw konsumentów
            Duża liczba osób zgłaszających się z prośbą o poradę prawną i informację wskazuje jednoznacznie, że poziom wiedzy konsumenckiej jest dosyć niski. Zapewne wynika to między innymi z wprowadzanych cyklicznie zmian do obowiązujących przepisów prawa konsumenckiego. W wielu przypadkach okazywało się bowiem, że konsumenci nadal mają 
 w pamięci przepisy prawne, które już dawno zostały zmienione jak np. prawo do zwrotu zakupionego towaru. Dlatego też jest zapotrzebowanie na usługi świadczone przez rzecznika 
 i wręcz konieczność stałego pogłębiania wiedzy i doskonalenia metod pracy.
- Wnioski rzecznika dotyczące polepszenia standardów ochrony konsumentów.
 
            W celu poprawy realizacji praw konsumentów rzecznik widzi konieczność wprowadzenia przepisów prawa umożliwiających rzecznikom nieodpłatne korzystanie 
 z opinii rzeczoznawców, wprowadzenie edukacji sprzedawców i prowadzenie bezpłatnych szkoleń z zakresu prawa konsumenckiego oraz wyemitowanie programów popularyzujących wiedzę z zakresu zarówno praw jak i obowiązków występujących po stronie zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców.
- Wnioski dotyczące pracy rzecznika.
 
Po blisko dwóch latach pełnienia funkcji rzecznika, jak również po zapoznaniu się 
 z ilością i rodzajem spraw z ubiegłych lat, stwierdzam, że instytucja ta jest niezbędna 
 w naszym powiecie. Działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów mają w środowisku lokalnym pozytywny wydźwięk. Jego zadania to wyłącznie udzielanie bezpłatnej pomocy, natomiast duża skuteczność w dochodzeniu roszczeń na etapie postępowania polubownego 
 i mediacyjnego przyczynia się do tworzenia dobrego wizerunku urzędu.
IV. Tabele
Tabela nr 1:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej 
 w zakresie ochrony konsumentów.
| Ogółem | |
| I. Usługi, w tym: | 752 | 
| ubezpieczeniowa | 56 | 
| finansowa (inne niż ubezpieczeniowa) | 68 | 
| remontowo-budowlana | 86 | 
| dostawy energii, gazu, ciepła, wody, wywóz nieczystości | 27 | 
| telekomunikacja (telefony, TV) | 157 | 
| turystyczno-hotelarska | 9 | 
| deweloperska, pośrednictwo nieruchomości | --- | 
| motoryzacja | 10 | 
| pralnicza | 16 | 
| timeshare | 2 | 
| pocztowa | 19 | 
| gastronomiczna | --- | 
| przewozowa | 45 | 
| edukacyjna/kulturalna/rekreacyjno-sportowa | 28 | 
| medyczna | --- | 
| wyposażenie wnętrz | 59 | 
| pogrzebowa | --- | 
| windykacyjne | 71 | 
| inne | 99 | 
| II. Umowy sprzedaży, w tym: | 835 | 
| obuwie i odzież | 291 | 
| wyposażenie mieszkania | 139 | 
| sprzęt RTV i AGD (sprzęt telekomunikacyjny) | 212 | 
| komputer i akcesoria komputerowe | 77 | 
| motoryzacja | 34 | 
| artykuły spożywcze | 16 | 
| artykuły chemiczne i kosmetyki | --- | 
| zabawki | 7 | 
| inne | 59 | 
| III. Umowy poza lokalem i na odległość | 195 | 
Łącznie: 1782
Tabela nr 2:
Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony interesów konsumentów
| Przedmiot sprawy | Ilość wystąpień ogółem | Zakończone pozytywnie | Zakończone negatywnie | Sprawy w toku | 
| I. Usługi, w tym: | 119 | 38 | 28 | 1 | 
| ubezpieczeniowa | 4 | --- | 2 | --- | 
| finansowa (inna niż ubezpieczeniowa) | 16 | 8 | 3 | --- | 
| remontowo-budowlana | 20 | 5 | 6 | --- | 
| dostawy energii, gazu, ciepła, wody, wywóz nieczystości | 3 | 1 | --- | 1 | 
| telekomunikacja (telefon, TV) | 55 | 20 | 11 | --- | 
| turystyczno-hotelarska | 2 | --- | 2 | --- | 
| deweloperska, pośrednictwo nieruchomości | --- | --- | --- | --- | 
| motoryzacja | --- | --- | --- | --- | 
| pralnicza | 6 | 1 | 1 | --- | 
| timeshare | 2 | --- | --- | --- | 
| pocztowa | --- | --- | --- | --- | 
| gastronomiczna | --- | --- | --- | --- | 
| przewozowa | 2 | --- | 1 | --- | 
| edukacyjna/kulturalna/rekreacyjno-sportowa | 3 | 2 | --- | --- | 
| medyczna | --- | --- | --- | --- | 
| wyposażenie wnętrz | 2 | --- | 2 | --- | 
| pogrzebowa | --- | --- | --- | --- | 
| windykacyjne | 3 | --- | --- | --- | 
| inne | 1 | 1 | --- | --- | 
| II. Umowy sprzedaży, w tym: | 134 | 50 | 23 | 1 | 
| obuwie i odzież | 48 | 21 | 10 | --- | 
| wyposażenie mieszkania i gospodarstwa domowego | 14 | 4 | 2 | --- | 
| sprzęt RTV i AGD (sprzęt telekomunikacyjny) | 34 | 9 | 6 | 1 | 
| komputer i akcesoria komputerowe | 7 | 3 | --- | --- | 
| motoryzacja | 2 | 1 | --- | --- | 
| artykuły spożywcze | --- | --- | --- | --- | 
| artykuły chemiczne i kosmetyki | --- | --- | --- | --- | 
| zabawki | --- | --- | --- | --- | 
| inne | 29 | 12 | 6 | --- | 
| III. Umowy poza lokalem i na odległość | 20 | 6 | 1 | 1 | 
Tabela nr 3:
Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do toczących się postępowań
| lp. | Przedmiot sporu | Rozstrzygnięcie sądu | Sprawy  w toku  | 
 Ilość powództw ogółem  | 
|
| 
 pozytywne (np. uwzględniające żądanie   | 
 negatywne 
  | 
||||
| 1. | Powództwa dotyczące reklamacji w zakresie niezgodności towaru z umową lub gwarancji towarów | --- | --- | --- | --- | 
| 2. | Powództwa dotyczące niewykonania lub nienależytego wykonania usług | --- | --- | --- | --- | 
| 3. | Powództwa dotyczące uznania postanowienia umownego za niedozwolone | --- | --- | --- | --- | 
| 4. | Przygotowywanie konsumentom pozwów dot. reklamacji w zakresie niezgodności towaru z umową lub gwarancji towarów | --- | --- | --- | 7 | 
| 5. | Przygotowywanie konsumentom pozwów dotyczących niewykonania lub nienależytego wykonania usług | --- | --- | --- | 5 | 
| 6. | Inne | --- | --- | --- | --- | 
| RAZEM | --- | --- | --- | 12 | |
| 1. | Sprawy kierowane do rozpatrzenia przez sąd polubowny | --- | --- | --- | --- | 
| 2. | Wstępowanie rzecznika konsumentów do postępowań | --- | --- | --- | --- | 
Tabela nr 4:
Inne zadania:
| L.p | Realizacja zadań wynikających z: | 
 Ilość 
 
  | 
| 1. | Art. 479 (38) Kpc - niedozwolone postanowienia umowne | 
 
 ---  | 
| 2. | Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym | 
 
 ---  | 
| 3. | Ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym | 
 
 ---  | 
| 4. | Art. 42 ust.1 pkt 3uokik – występowanie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów | 
 1 
 
  | 
| 5. | Art. 42 ust. 5 uokik w zw. z art. 63 Kpc - przedstawienie sądowi istotnego poglądu dla sprawy | 
 --- 
 
  | 
Sporządziła: Monika Czerwińska – Babiarz – Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Skarżysko – Kamienna, dnia 14 marca 2011 r.
Sprawozdanie_Powiatowego_Rzecznika_Konsumentów_z_działaności_w_2010_r.pdf515.94 KB
                    






