rzecznik-banner

Nie usuniesz usterki sieci wodociągowej poza twoją działką? Nie zapłacisz za naprawę tego odcinka? Odetniemy ci wodę.

Prezes UOKIK zobowiązał spółkę Wodociągi Zachodniopomorskie do zmiany tego typu praktyk.

Urząd wydał również poradnik, w którym opisuje jak rozwiązać najczęstsze problemy w relacjach zakład wodociągowy – odbiorca.

Spółka Wodociągi Zachodniopomorskie działa na terenie 28 gmin w woj. zachodniopomorskim. Przedsiębiorca żądał od odbiorców wody ponoszenia kosztów usuwania awarii przyłączy wodociągowych na odcinku od granicy nieruchomości do miejsca wykonania włączenia do sieci wodociągowej. W praktyce mogło to wyglądać tak, że w przypadku usterki rury znajdującej się poza działką prywatną – np. pod chodnikiem, jezdnią czy pasem zieleni należącym do gminy – mieszkaniec był obciążany kosztami robót naprawczych lub musiał usunąć awarię na własny koszt. Wiązało się to również z dodatkowymi uciążliwymi wymogami, np. koniecznością uzyskania pozwolenia na zajęcie pasa drogi na czas naprawy. Zdarzały się przypadki, że spółka Wodociągi Zachodniopomorskie odcinała dopływ wody mieszkańcom, którzy nie zapłacili za naprawę lub sami nie usunęli awarii.

Tymczasem zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego  to przedsiębiorstwo  wodociągowe powinno ponieść koszty naprawy przyłącza poza granicą nieruchomości odbiorcy. Żądanie usunięcia usterki od  odbiorców wody może być uznane za nadużywanie pozycji dominującej przez dostawcę.

- Zobowiązałem Wodociągi Zachodniopomorskie do zmiany praktyk i działań zgodnych z prawem i orzecznictwem sądów. Przede wszystkim spółka przestanie pobierać opłaty za usunięcie awarii poza granicami działek mieszkańców i innych odbiorców wody – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Oprócz zaprzestania pobierania wskazanej opłaty, spółka nie będzie dochodziła również  żądanych należności za naprawę odcinków poza granicą nieruchomości. Odbiorcy otrzymają nowe faktury skorygowane do 0 zł. Wodociągi Zachodniopomorskie poinformują również o zobowiązaniu i zmianie praktyk na swojej stronie internetowej. Te części zobowiązania mają zostać wykonane do końca 2025 r., szczegóły w decyzji Prezesa UOKiK.

Kiedy właściwe są Wody Polskie?

Regulatorem rynku wodno-kanalizacyjnego jest od roku 2018 Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Do kompetencji tego organu należy m.in. zatwierdzanie taryf za dostarczenie wody i odbiór ścieków stosowanych przez spółki wodociągowe, rozstrzyganie sporów między spółkami wod-kan a odbiorcami ich usług.

Poradnik UOKiK

UOKiK przygotował specjalny poradnik dla odbiorców usług wodno-kanalizacyjnych. Omawia praktyczne problemy, z którymi mogą spotkać się odbiorcy wody i wskazuje instytucję właściwą do ich rozwiązywania. Wśród omówionych spraw są m.in. kwestie dotyczące ustalania stawek za dostawę wody i odbiór ścieków, kwestionowania wysokości  rachunków za zużytą wodę, odmowy przyłączenia do sieci czy wysokość opłat za wody opadowe. To lektura obowiązkowa nie tylko dla mieszkańców, ale również dla spółek wodociągowych oraz gmin, które są właścicielami tych przedsiębiorstw. Poradnik można pobrać ze strony UOKiK.

Poinformuj UOKiK o praktykach ograniczających konkurencję

Przypominamy, że UOKiK prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Chcesz poinformować UOKiK o praktykach ograniczających konkurencję? Wejdź na https://uokik.whiblo.pl/ lub zeskanuj kod QR, który znajdziesz poniżej i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany system zapewnia całkowitą anonimowość, również wobec Urzędu.

Źródło: https://uokik.gov.pl/prezes-uokik-zobowiazal-wodociagi-zachodniopomorskie-do-zmiany-praktyk

2012-2025 Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej.