Ser „Fawita” zamiast sera „Feta”, krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany - czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji?
Prezentujemy całościowe wyniki kontroli w lokalach gastronomicznych z 2021 roku. Pobierz raport i wykaz skontrolowanych miejsc.
Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy. Kto na tym traci? Konsument.
Kontrola Inspekcji Handlowych
Restauracje i bary w rejonach turystycznych (2021 r.)
Rzetelna obsługa? Widoczna cena? Podana wielkość potrawy lub rozmiar napoju?
Co drugi przedsiębiorca nie przestrzega przepisów.
Często konsument nie wie jakiej wielkości posiłek kupuje.
Inne błędy:
- Brak informacji o cenie napoju/potrawy
- Do przygotowania dania używany jest inny składnik niż wskazany w menu (np. baranina zamiast jagnięciny, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, twardy ser zamiast parmezanu, ser wędzony zamiast oscypka)
- Zaniżona waga potraw/pojemność napojów (np. doliczono do rachunku herbatę/kompot, które wchodziły w skład zakupionego zestawu, serwowano zaniżoną ilość wódki/wina niezgodną z informacją w cenniku)
- Brak informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych (to wymagania ustawowe)
Efekty kontroli:
- 128 decyzji IH (kary na łączną kwotę ponad 70 tys. zł)
- 73 mandaty karne (na łączną kwotę 12 400 zł)
- 32 wnioski o ukaranie do sądów rejonowych
- 7 pouczeń
Lokal gastronomiczny. Prawa konsumentów
- Cennik w miejscu ogólnodostępnym – cena na wywieszce, w cenniku lub karcie menu musi być zgodna z podaną na paragonie
- Produkt sprzedawany na wagę – masz prawo przed złożeniem zamówienia poprosić o oszacowanie ceny porcji
- Sprzedawca powinien zważyć produkt ostateczny czyli np. rybę po usmażeniu i na tej podstawie wyliczyć rachunek
- „Usługa serwisowa” – musisz być o niej wcześniej poinformowany np. w karcie menu
Złożone zamówienie = zawarcie umowy
czyli np. jeśli pizza miała być z oliwkami, a ciężko się ich tam doszukać, to możesz ją reklamować
Czas realizacji zamówienia
gdy termin nie został dotrzymany oznacza to, że lokal nie wywiązał się z umowy – możesz reklamować usługę i zażądać np. obniżenia rachunku za posiłek (reklamacji może podlegać również temperatura posiłku)
Czego żądać składając reklamację
w ramach reklamacji możesz żądać towaru zgodnego z zamówieniem, a jeśli nie jest to możliwe – domagać się obniżenia ceny
Gdzie po pomoc?
Wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym?
Zgłoś sprawę do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Nierzetelna obsługa w lokalu np. zaniżona waga dania?
Zgłoś to wojewódzkiemu inspektoratowi Inspekcji Handlowej lub UOKiK.
Wątpliwa jakość serwowanych potraw?
Poinformuj wojewódzki inspektorat Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych lub Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.