rzecznik-banner

Ser „Fawita” zamiast sera „Feta”, krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany - czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji?

Prezentujemy całościowe wyniki kontroli w lokalach gastronomicznych z 2021 roku. Pobierz raport i wykaz skontrolowanych miejsc.

Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy. Kto na tym traci? Konsument.

Kontrola Inspekcji Handlowych

Restauracje i bary w rejonach turystycznych (2021 r.)

Rzetelna obsługa? Widoczna cena? Podana wielkość potrawy lub rozmiar napoju?

Co drugi przedsiębiorca nie przestrzega przepisów.

Często konsument nie wie jakiej wielkości posiłek kupuje.

Inne błędy:

  • Brak informacji o cenie napoju/potrawy
  • Do przygotowania dania używany jest inny składnik niż wskazany w menu (np. baranina zamiast jagnięciny, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, twardy ser zamiast parmezanu, ser wędzony zamiast oscypka)
  • Zaniżona waga potraw/pojemność napojów (np. doliczono do rachunku herbatę/kompot, które wchodziły w skład zakupionego zestawu, serwowano zaniżoną ilość wódki/wina niezgodną z informacją w cenniku)
  • Brak informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych (to wymagania ustawowe)

Efekty kontroli:

- 128 decyzji IH (kary na łączną kwotę ponad 70 tys. zł)

- 73 mandaty karne (na łączną kwotę 12 400 zł)

- 32 wnioski o ukaranie do sądów rejonowych

- 7 pouczeń

Lokal gastronomiczny. Prawa konsumentów

  • Cennik w miejscu ogólnodostępnym – cena na wywieszce, w cenniku lub karcie menu musi być zgodna z podaną na paragonie
  • Produkt sprzedawany na wagę – masz prawo przed złożeniem zamówienia poprosić o oszacowanie ceny porcji
  • Sprzedawca powinien zważyć produkt ostateczny czyli np. rybę po usmażeniu i na tej podstawie wyliczyć rachunek
  • „Usługa serwisowa” – musisz być o niej wcześniej poinformowany np. w karcie menu

Złożone zamówienie = zawarcie umowy

czyli np. jeśli pizza miała być z oliwkami, a ciężko się ich tam doszukać, to możesz ją reklamować

Czas realizacji zamówienia

gdy termin nie został dotrzymany oznacza to, że lokal nie wywiązał się z umowy – możesz reklamować usługę i zażądać np. obniżenia rachunku za posiłek (reklamacji może podlegać również temperatura posiłku)

Czego żądać składając reklamację

w ramach reklamacji możesz żądać towaru zgodnego z zamówieniem, a jeśli nie jest to możliwe – domagać się obniżenia ceny

Gdzie po pomoc?

Wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym?

Zgłoś sprawę do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.

Nierzetelna obsługa w lokalu np. zaniżona waga dania?

Zgłoś to wojewódzkiemu inspektoratowi Inspekcji Handlowej lub UOKiK.

Wątpliwa jakość serwowanych potraw?

Poinformuj wojewódzki inspektorat Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych lub Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Źródło: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18434

2012-2025 Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej.