Blisko 100 pracowników Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, jako jeden z trzech partnerów uczestniczyło w projekcie „As w samorządzie” realizowanym w ramach Poddziałania 5.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Głównym celem projektu było wykształcenie i podniesienie kwalifikacji wśród pracowników administracji samorządowej, a tym samym podniesienie jakości obsługi klienta urzędu.
Rekrutacja uczestników została przeprowadzona przy udziale kadry kierowniczej urzędu na podstawie planów szkoleniowych oraz kompleksowej analizy potrzeb. Wśród uczestników znaleźli się głównie pracownicy wydziałów, dla których szkolenia specjalistyczne są idealną szansą na zdobycie szerszej wiedzy z dziedzin jakimi zajmują się w codziennej pracy. Na szkolenia zgłosiły się takie osoby, których stanowiska wymagają ciągłego doskonalenia zawodowego jak i takie, których stanowiska pracy wymagają zdobywania nowych możliwości. Duże zainteresowanie udziałem w szkoleniach wykazały także osoby piastujące stanowiska kierownicze.
Nie ulega wątpliwości, że jakość i efektywność działań pracowników zatrudnionych w urzędach jest ściśle związana z posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Stąd największa ilość, bo aż 40 pracowników Starostwa, doskonaliło swoje umiejętności w zakresie Kodeksu Postępowania Administracyjnego i zasad tworzenia prawa w JST. 30 osób uczestniczyło w istotnym szkoleniu z zakresu ochrony danych osobowych. Dużym zainteresowaniem wśród pracowników cieszyły się szkolenia z zakresu obsługi klienta i etyki urzędniczej, monitoringu i ewaluacji strategii rozwoju powiatu, a także szkolenia z zakresu finansów i zamówień publicznych. Kadra kierownicza uczestniczyła natomiast w szkoleniach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzaniem jakością w urzędach. Pracownicy mieli także możliwość doskonalenia swoich umiejętności z zakresu stosowania najnowszych technik i metod na 112 godzinnym kursie komputerowym. Dzięki warsztatom doradczym mieliśmy możliwość poprawy funkcjonowania strony Biuletynu Informacji Publicznej, a także opracowania systemu monitorowania i ewaluacji dokumentu jakim jest strategia rozwoju powiatu. Organizacja i prowadzenie szkoleń w ramach projektu zostały wysoko ocenione przez ich uczestników.
Poniżej zamieszczamy kilka wypowiedzi dotyczących realizacji samego projektu oraz przydatności szkoleń.
Dariusz Zarychta – Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu.
„Brałem udział w dwóch szkoleniach; z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz kodeksu postępowania administracyjnego. Obydwa oceniam bardzo wysoko. Poglądowe, poparte warsztatami informacje, następująca po nich dyskusja i natychmiastowe wyjaśnienie wątpliwości były dla wszystkich uczestników jak symulator działań. Żaden podręcznik tego nie zastąpi. Wykładowcy byli fachowcami w swoich dziedzinach. Zarówno ja jak i pracownicy, którzy uczestniczyli w szkoleniach byli zachwyceni kompetencją i wiedzą prowadzących oraz świetną stroną organizacyjną szkoleń. Wysoko oceniali wpływ szkoleń na możliwość wprowadzenia usprawnień na własnych stanowiskach pracy oraz wzrost efektywności pracy”.
Małgorzata Łakomiec - Sekretarz Powiatu.
„Szkolenia realizowane w ramach projektu „As w samorządzie” miały na celu podnoszenie sprawności i jakości pracy urzędników. Były też znakomitą okazją do wymiany dobrych praktyk i doświadczeń pomiędzy trzema sąsiadującymi ze sobą starostwami. Dla mnie jako sekretarza niezwykle ważne jest, aby inwestować w ludzi, ich wiedzę i umiejętności. Zmieniające się przepisy nakładają na urzędników coraz więcej zadań i obarczają ich coraz większą odpowiedzialnością za błędy. Poza walorami merytorycznymi szkolenia nauczyły także pracowników większej otwartości i odwagi. Były także znakomitą okazją do integracji pracowników i wzmacniania roli pracy zespołowej. Jestem przekonana, że pracownicy starostwa uczestniczyli w każdym szkoleniu z wielkim zaangażowaniem. To zresztą leżało w ich dobrze pojętym interesie. Wierzę, że efekty wynikające z realizacji tego projektu będą jeszcze długo widoczne w naszej codziennej pracy”.
Starosta Michał Jędrys tak postrzega realizację projektu:
„Szkolenia były prowadzone zgodnie z założonym programem, a ich idea została potwierdzona w wartości merytorycznej i dydaktycznej. Prelegenci byli rzeczywistymi ekspertami w omawianych dziedzinach, a przy tym potrafili przekazać wiedzę w sposób interesujący dla audytorium. Realizacja tego projektu to niezwykle przydatne przedsięwzięcie. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza będzie wykorzystywana w codziennej praktyce. Jeśli tak się stanie, poprawi to wizerunek urzędu, przyspieszy i usprawni działanie biurokratycznej machiny, zbliży obie strony urzędowych relacji. Wierzę, że ten projekt pozwoli klientom urzędu dostrzec w nas ludzi życzliwych, kompetentnych i naprawdę starających się pomóc”.