W czwartek, 2 lutego, w siedzibie PKP PLK S.A. w Warszawie odbyły się rozmowy przedstawicieli powiatu skarżyskiego i miasta z przedstawicielami spółek kolejowych, a dotyczące m.in. planów przebudowy układu komunikacyjnego przy dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej (wraz z budową tunelu pod torami). Powiat skarżyski w trakcie rozmów reprezentowali – starosta Jerzy Żmijewski i członek zarządu Anna Leżańska. O tym, co uzgodniono w czasie rozmów, mówi starosta Jerzy Żmijewski.
- Podczas dzisiejszych rozmów zostało uzgodnione, że PKP PLK S.A. zrealizuje budowę tunelu pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi (z wyjściem na perony), który będzie zlokalizowany w okolicach istniejącej dzisiaj kładki dla pieszych. Przedstawiciele Spółki zadeklarowali, że - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - realizację inwestycji uda się zakończyć w 2019 roku. Co ważne - podczas dzisiejszego spotkania zapewniono nas również, że rok wcześniej - w 2018 roku - zakończona zostanie planowana kompleksowa modernizacja skarżyskiego dworca PKP (wraz z peronem nr 1) realizowana przez spółkę PKP S.A.. Porozumienie dot. współpracy przy realizacji wspomnianych inwestycji podpiszemy już 13 lutego w Skarżysku-Kamiennej - powiedział starosta.
- W związku z tym, że PKP PLK S.A. ostatecznie jednak nie będzie mogła realizować w ramach planowanej przez siebie inwestycji tunelu pieszo-jezdnego - po rozmowach w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego wspólnie z Gminą Skarżysko-Kamienna doszliśmy do wniosku, że jeśli byłaby możliwość zrealizowania tunelu drogowego (lub wiaduktu nad torami - tu decydowałby koszt realizacji takiego przedsięwzięcia) jako oddzielnego zadania przy wsparciu ze środków RPO WŚ, to trzeba spróbować o nie powalczyć (i spróbujemy o nie powalczyć). Taki tunel (lub wiadukt) połączyłby ul. Szydłowiecką i ul. Kościuszki (zlokalizowany byłby więc nieco bardziej na wschód od dotychczas planowanego - przyp red.) - dodaje.
Przypomnijmy: O budowie tunelu dla pieszych łączącego plac przed dworcem PKP z ul. Towarową mówiło się od lat. Realna szansa na realizację tej inwestycji pojawiła się dopiero po rozpoczęciu przebudowy linii kolejowej nr 8. Na początku zakładano, że kompleksową przebudowę wspomnianej linii na odcinku z Warszawy do Kielc (zawierającą budowę tunelu) uda się szybko zrealizować przy wsparciu z funduszy unijnych (według ówczesnego harmonogramu z nowego tunelu mieliśmy korzystać... w 2012 roku).
W międzyczasie kolejarze i przedstawiciele samorządów uznali, że tunel powinien być integralną częścią węzła intermodalnego (przygotowano nawet koncepcję układu komunikacyjnego), a w realizację projektu inwestycyjnego miały być zaangażowane samorządy i PLK. W 2014 roku - podczas wizyty w Skarżysku ówczesny podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki informował, że inwestycja będzie finansowana po części ze środków PLK (czyli środków własnych - budżetowych, rządowych), a po części ze środków z RPO WŚ (środków unijnych). Minister zapowiadał wówczas, że rozpoczęcie prac będzie możliwe w 2015 roku, wbicie pierwszej łopaty w 2016 roku, a zakończenie prac - po 12 lub 18 miesiącach od ich rozpoczęcia. Wspomniane terminy okazały się jednak nieaktualne.
W 2015 roku wpisano zadanie pn. Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z przejściem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna na listę podstawową inwestycji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku (z kwotą 23,6 mln PLN i z określeniem źródła finansowania ze środków RPO WŚ), a kilka miesięcy temu przedstawiono propozycję aktualizacji wspomnianego programu, która zawiera m.in. wyższą kwotę na realizację zadania - 43,6 mln PLN.
W międzyczasie pojawiła się koncepcja, by zamiast tunelu dla pieszych, wykonać tunel, z którego będą mogli korzystać piesi i zmotoryzowani. Realizacja takiego tunelu wymagała zmiany planowanej lokalizacji (w stosunku do pierwotnie planowanej dla tunelu dla pieszych) - miasto i powiat porozumiały się więc ws. opracowania nowej koncepcji zintegrowanego systemu komunikacyjnego, które zaprezentowano publicznie. Według tych koncepcji tunel miał połączyć aleję Niepodległości z ulicami: Towarową i 1 Maja. Różnice w dwóch zaprezentowanych wariantach dotyczyły przede wszystkim przebiegu samego tunelu (a konkretniej lokalizacji jego wylotu od strony os. Dolna Kamienna, wlot od os. Przydworcowego w obu wersjach miał znajdować się między budynkami poczty i budynku administracyjnego PKP PLK S.A.) i koncepcji lokalizacji oraz układu funkcjonalnego infrastruktury towarzyszącej (dróg dojazdowych, parkingów, ciągów pieszych i rowerowych). W obu koncepcjach plany zakładały budowę tunelu z jezdnią o szerokości do siedmiu metrów, chodnikiem, ciągiem pieszo-rowerowym i wyjściami na perony.
źródło:www.skarzysko24.pl