Zakończyła się jedna z największych inwestycji drogowych powiatu skarżyskiego. Mowa tu o przebudowie ulicy 3-go Maja i ulicy Pięknej w Skarżysku-Kamiennej. Łączna wartość obydwóch inwestycji wyniosła blisko 9 mln 750 tys. zł, z czego 3 mln 960 to dotacja, którą władze powiatu skarżyskiego pozyskały z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Władze powiatu skarżyskiego zorganizowały uroczyste otwarcie obydwóch ulic.
Po remoncie ul. 3-go Maja i ul. Piękna należą do najładniejszych w Skarżysku-Kamiennej. Zdanie to podziela wielu kierowców i mieszkańców, którzy na lokalnych forach internetowych piszą o doskonałych warunkach do jazdy po obydwóch ulicach. W podobnym tonie wyrażali się uczestnicy uroczystego otwarcia wyremontowanych ulic 3-go Maja i ul. Pięknej. Wzięli w nim udział parlamentarzyści, przedstawiciele władz województwa, powiatu i gminy. Obecni byli prezesi firmy Budromost-Starachowice - Ryszard Wojton i Grzegorz Adamus - która była wykonawcą inwestycji.
Przebudowa ul. 3-go Maja i ul. Pięknej zakrojona była na szeroką skalę. Powstało jedno z najnowocześniejszych rozwiązań komunikacyjnych w mieście, co podkreślił podczas otwarcia starosta Michał Jędrys. Skalę przedsięwzięcia obrazuje koszt inwestycji. W przypadku ul. 3-go Maja wyniósł on ok. 7 mln 800 tys. zł. Środki pochodziły z trzech źródeł: Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w wysokości 3 mln zł. Po ok. 2 mln 400 tys. zł przekazał ze środków własnych powiat skarżyski i gmina Skarżysko-Kamienna. Remont ulicy Pięknej sfinansowany został ze środków własnych powiatu skarżyskiego oraz z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Wysokość przekazanej dotacji w tym przypadku wyniosła ponad 960 tys. zł, a całkowity koszt opiewał na kwotę ok. 1 mln 950 tys. zł.
Starosta Michał Jędrys podkreślił, że były to inwestycje, które na poszczególnych etapach wymagały zaangażowania wielu osób. Podziękowania starosta skierował do wojewody świętokrzyskiego Bożentyny Pałki-Koruby, dysponującej środkami z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz władz gminy Skarżysko-Kamienna za dofinansowanie przebudowy ul. 3-go Maja.
- Sukces to maksymalne wykorzystanie możliwości jakie mamy. Budowa 3-go Maja i ul. Pięknej pokazała, że powiat wykorzystał te możliwości. Po raz kolejny pokazaliśmy, że można efektywnie występować o finansowanie zewnętrzne i je otrzymać – mówił starosta. Dodał także, że obydwie inwestycje otwierają nowe możliwości przed dzielnicą Dolna Kamienna. Starosta liczy, że dzielnica z tak nowoczesną infrastrukturą drogową stanie się atrakcyjnym miejscem dla lokalizacji różnego typu działalności gospodarczej.
Podczas uroczystości zaproszeni goście dokonali symbolicznego przecięcia wstęgi, a ojciec Rafał Kołodziejski – proboszcz parafii pw. Niepokalanego Poczęcia NMP poświęcił nowo wyremontowane ulice.
Zakres inwestycji:
ul. 3-go Maja: remont drogi o długości ponad 2 km na odcinku od ul. 11-go Listopada do ul. Pięknej. Przebudowano skrzyżowania z ul. Fabryczną i wzdłuż ulicy 3-go Maja. Na skrzyżowaniu z ulicą Piękną powstało mini rondo. Przebudowano odcinek ulicy Rzeźnianej i ulicy Fabrycznej. W okolicy skrzyżowania ulicy 3-go Maja z ulicą Kościuszki powstały miejsca postojowe. Wzdłuż ulicy (na całej długości) wykonano ciąg pieszo-rowerowy. Powstały zatoki autobusowe i chodniki. Przebudowano zjazdy indywidualne i publiczne na całym projektowanym odcinku.
ul. Piękna: prace prowadzone na blisko kilometrowym odcinku objęły wzmocnienie istniejącej bitumicznej nawierzchni jezdni warstwą betonu asfaltowego, budowę odcinka drogi o nawierzchni bitumicznej o szerokości jezdni 7 m, budowę obustronnych ciągów pieszo-rowerowych przy jezdni o szerokości 2,5 m każdy z kostki brukowej betonowej, przebudowę studzienek ściekowych oraz zjazdów indywidualnych również z kostki brukowej, przebudowę i budowę skrzyżowań drogowych z istniejącymi ulicami miejskimi oraz wykonanie stałego oznakowania poziomego i pionowego. W ramach inwestycji wykonano także roboty kanalizacyjne.
Statystyka starosty Michała Jędrysa podsumowująca przebudowę ul. 3-go Maja:
- wykorzystano 20 tys. m3 kruszywa, czyli 14 tys. ton do przewozu którego potrzeba było 624 samochodów lub 280 tysięcy taczek;
- położono 14 tys. m2 kostki betonowej, co wystarczyłoby na wybudowanie chodnika o szerokości 1 m ze Skarzyska-Kamiennej do Łącznej;
- wykonano 7 700 m2 trawników, co w zupełności wystarczyłoby na pokrycie płyty boiska stadionu narodowego o powierzchni 7 140 m2;
- wykonano 3 tys. mb kanalizacji deszczowej, co pomieści ponad 550 tys. litrów wody;
- koszt inwestycji - 7 mln 800 tys. zł - pokryłby budowę ponad 20 miasteczek ruchu drogowego