- Przed placówkami oświatowymi, jak i przed poradniami postawione zostaną nowe zadania, a ich realizacja będzie miała bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie przedszkoli i szkół – mówiła wicestarosta Katarzyna Bilska podczas konferencji zorganizowanej przez Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Skarżysku-Kamiennej. Konferencja dotycząca oceny funkcjonalnej u progu zmian skierowana była do nauczycieli, pedagogów i psychologów z powiatu skarżyskiego. Swoją wiedzą i doświadczeniem w tej tematyce podzielili się eksperci oraz praktycy.
„Ocena funkcjonalna - u progu zmian” była tematem konferencji zorganizowanej przez Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Skarżysku-Kamiennej. Konferencja odbyła się 18 lutego w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. W konferencji samorząd powiatu skarżyskiego reprezentowały – wicestarosta Katarzyna Bilska i Renata Pacek, naczelnik Wydziału Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki.
- Przed placówkami oświatowymi, jak i przed poradniami postawione zostaną nowe zadania, a ich realizacja będzie miała bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie przedszkoli i szkół. Jednym z jego elementów jest przeniesienie części diagnozy do przedszkola i szkoły. Zgodnie z założeniami, nauczyciele otrzymają wystandaryzowane narzędzia do oceny funkcjonalnej. W proces ten muszą być zaangażowani wszyscy nauczyciele pracujący z dzieckiem. Dzięki posiadanym narzędziom diagnostycznym, wychowawca/nauczyciel będzie w stanie stworzyć profil ucznia i wskazać dla niego najlepsze formy wsparcia. Dopiero kiedy wyczerpią się już wszystkie możliwości i udzielana pomoc będzie w dalszym ciągu nieskuteczna, nauczyciel/wychowawca będzie mógł skierować ucznia do poradni psychologiczno pedagogicznej w celu wykonanie pogłębionej diagnozy. Mając na uwadze profesjonalne działania i w oparciu o dotychczasowe przepisy prawa oświatowego, oraz fakt że narzędzia diagnostyczne są już dostępne, koniecznym jest przygotowanie wszystkich nauczycieli do obowiązków, które lada dzień zostaną zwerbalizowane w akcie prawnym, a których efekty odczują zarówno dzieci, ich rodzice, jaki i nauczyciele – podkreśliła podczas konferencji wicestarosta Katarzyna Bilska, dziękując dyrekcji i pracownikom Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku-Kamiennej za jej organizację i zajęcie się tak ważnym i trudnym obszarem.
Ocena funkcjonalna to proces, który umożliwia kompleksowe zrozumienie, jak dziecko lub młodzież funkcjonuje w różnych obszarach życia, takich jak edukacja, relacje społeczne, emocje czy codzienne aktywności. W trakcie konferencji z nauczycielami, pedagogami i psychologami z powiatu skarżyskiego swoją wiedzą i doświadczeniem w tej tematyce podzielili się eksperci oraz praktycy.
Dr hab. Ewa Domagała – Zyśk - pedagog, anglistka, kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego mówiła o roli współpracy nauczycieli i specjalistów w procesie szkolnej oceny funkcjonalnej.
Kierownik Pracowni Wsparcia i Rozwoju Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli mgr Izabela Juszkiewicz omówiła zagadnienia związane z procesem przechodzenia od obserwacji pedagogicznej do szkolnej oceny funkcjonalnej w kontekście, czy nowe oznacza duże zmiany.
Natomiast mgr Dorota Nowak – Małek pedagog, neurologopedia PCRE odniosła się do oceny funkcjonalnej w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia służącego monitorowaniu rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa jakim jest screening małego dziecka. Narzędzie to obejmuje obserwację zachowań dziecka w kategorii aktywność.